Project Hoofdstation Groningen

Project Hoofdstation Groningen

Het project Groningen Spoorzone is een initiatief gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van Groningen. Dit project omvat een reeks ingrijpende aanpassingen aan zowel het spoor als het hoofdstation van Groningen, met als doel een verbeterde openbaar vervoer-verbinding en een aantrekkelijker station.

Als gevolg van de toename in reizigersaantallen van en via station Groningen, worden diverse voorzieningen aangelegd zoals extra sporen en perrons, een voetgangerspassage, een fietstunnel, een omvangrijke fietsenstalling, een busonderdoorgang en een nieuw busstation om het station toekomstbestendig te maken.

De plannen voor de komende jaren zijn erop gericht om hoofdstation Groningen gereed te maken voor een toename in treinverkeer, waarbij regionale reizigers van voordelen kunnen genieten zoals directe verbindingen tussen Roodeschool, Delfzijl, Veendam en Bad Nieuweschans zonder overstappen. Dit vergt de aanleg van extra sporen en perrons.

In de vernieuwde opzet zal Groningen hoofdstation beschikken over vier perronpleinen en zeven sporen voor aankomende en vertrekkende treinen. Belangrijke verbeteringen zoals een vierde spoor tussen station Groningen en station Europapark en een extra perron bij station Europapark zijn al in 2020 gerealiseerd.

Meer weten over Groningen Spoorzone?

Om de nieuwe sporen te bereiken, wordt er een voetgangerspassage gecreƫerd met een ingang direct achter de monumentale stationshal. De treinen zullen straks allemaal boven de voetgangerspassage halteren, waardoor er sneller overgestapt kan worden. Daarnaast zal de voetgangerspassage ook een entree aan de zuidzijde krijgen, waardoor er een directe verbinding ontstaat tussen de binnenstad en de zuidelijke woonwijken. Een nieuwe fietstunnel, naast de voetgangerspassage, zal twee fietsenstallingen met elkaar verbinden, waarbij een nieuwe ondergrondse stalling ruimte biedt aan meer dan 8.000 fietsen.

Achter het monumentale stationsgebouw wordt een ruim plein aangelegd, waar reizigers actuele informatie over het openbaar vervoer kunnen vinden, maar ook kunnen genieten van een kopje koffie. Het plein biedt uitzicht op de treinen, is compleet met voorzieningen en krijgt een monumentale sfeer.

Het busstation wordt naar de zuidzijde verplaatst, met een tunnel onder de sporen door voor een vlotte doorstroming van bussen. Deze ontwikkelingen maken ruimte voor gemeentelijke projecten op het gebied van wonen, werken en ontspanning, terwijl ook de noordzijde van het station een herinrichting ondergaat ter verbetering van de connectie met de binnenstad voor voetgangers en fietsers.

Met deze ingrijpende veranderingen en toevoegingen wordt hoofdstation Groningen niet alleen klaargestoomd voor de toekomst, maar transformeert het ook in een dynamisch hart van de stad waar mobiliteit, comfort, en stedelijke ontwikkeling hand in hand gaan. Het project Groningen Spoorzone belichaamt de ambitie om de stad Groningen nog beter bereikbaar, leefbaar en aantrekkelijk te maken voor zowel haar inwoners als bezoekers.