Van Hattum en Blankevoort wint aanbesteding voor bouw van Zuidasdok tunnels

Publiceerdatum: 23-07-2024

Van Hattum en Blankevoort wint de aanbesteding voor de bouw van de Zuidasdok tunnels

Aannemer Van Hattum en Blankevoort werd het hoogst beoordeeld in de aanbestedingsprocedure voor het ontwerp en de bouw van de twee tunnels in de A10 Zuid. Bij de besluitvorming speelden de gekozen bouwmethodes, die uitvoeringsrisico’s minimaliseren, een doorslaggevende rol. Frans de Kock, projectmanager Tunnel Zuidasdok, licht toe: ‘Met de bouw van de tunnel gaan we ruimte maken in een druk gebruikt deel van de stad, om uiteindelijk ruimte te geven. De bouw wordt intensief en dan is het uiterst belangrijk een bouwer te hebben die snapt wat deze specifieke stadslocatie nodig heeft.’

Deze voorlopige gunning volgt op eerdere twee grote projecten binnen Zuidasdok, namelijk de vernieuwing van station Amsterdam Zuid en de reconstructie van verkeersknooppunt De Nieuwe Meer.

‘Eenvoud waar het kan en maatwerk waar het nodig is’, verklaart een woordvoerder van Van Hattum en Blankevoort. ‘Door de combinatie van verschillende bouwtechnieken, waaronder de Cutter soil mixing techniek, zorgen we voor stabiliteit en een stevige constructie van de tunnel en de belendingen’. De bereikbaarheid van de A10 Zuid, stedelijke wegen en station Amsterdam Zuid blijft tijdens de bouw zo goed mogelijk behouden.

Zuidasdok behoort tot de grootste infrastructurele projecten in Nederland, en verbetert de bereikbaarheid van Amsterdam en het noordelijke deel van de Randstad voor zowel wegverkeer als openbaar vervoer. Het project is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.

Afbeelding: Zuidas.nl

Bouwhuysch heeft strategische samenwerkingen met o.a.: