Publiceerdatum: 21-08-2024
Noord-Holland investeert in dertien nieuwe weg- en fietspadprojecten voor betere verkeersveiligheid
De provincie Noord-Holland investeert de komende jaren in dertien extra weg- en fietspadprojecten. De focus ligt hierbij als eerste op het verbeteren van verkeersveiligheid boven het bevorderen van de doorstroming van autoverkeer. Toch wordt er ook aandacht besteed aan gebieden met frequente files, vooral waar nieuwe woningbouwprojecten zijn. Het plan om deze dertien extra fietspad- en wegdelen aan te passen, is een uitbreiding op de al bestaande of geplande wegwerkzaamheden in de provincie. Wanneer is nog niet bekend, maar de opdrachten worden binnenkort verwacht, bevestigt een woordvoerder van de provincie.
Onder andere de rondweg van Haarlem (N208), bekend om de ernstige geluidshinder, wordt aangepakt. De verkeersveiligheid en doorstroming op de ring van Alkmaar zal eveneens verbeterd worden, mede vanwege geplande woningbouw in die regio. In de buurt van Amstelveen, waar nieuwe woningen tot meer verkeersoverlast leiden, zijn er plannen om het busvervoer op de Bosrandweg (N231) beter te laten doorstromen.
De Investeringsstrategie voor de Noord-Hollandse Infrastructuur 2024-2028 omvat ook verschillende fietsprojecten, zoals bij de Zaanse Schans, de Legmeerdijk tussen Aalsmeer en De Kwakel en het fietspad tussen Amstelveen en Amsterdam. Verder worden provinciale wegen waar frequent te hard gereden wordt, zoals die in de duinrand tussen Egmond en Bergen, Castricum en Egmond, en Petten en Julianadorp, aangepakt om de verkeersveiligheid te verhogen.
Uit een analyse van 130 weg- en fietsroutes heeft de provincie vastgesteld dat bij 26 trajecten ingrijpen noodzakelijk is. Voor de helft van deze trajecten zijn de werkzaamheden al gestart of staan ze op het punt te beginnen.
“De overige dertien trajecten bestaan uit wegen en fietspaden waar we relatief eenvoudig enorme sprongen kunnen maken om bijvoorbeeld de verkeersveiligheid te verbeteren”, aldus Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor o.a. Mobiliteit en Bereikbaarheid. “Juist verkeersonveilige plekken en plekken waar de overlast voor de omgeving van de wegen te groot is, zijn wat ons betreft de belangrijkste redenen om te investeren”, legt hij uit. In een aantal gevallen is verder onderzoek noodzakelijk om tot een goede oplossing te komen.
Afbeelding: Noord-Holland.nl
Klaar om de volgende stap in je
technische carrière te zetten?