Henriette Donath - Opdrachtgever en interim HR Manager vanuit GelreGroen

Publiceerdatum: 30-11-2021

Henriette Donath

Opdrachtgever en interim HR Manager vanuit GelreGroen

Vakkundig HR manager
Vandaag schuift Henriette Donath bij mij aan de lunchtafel. Een vakkundige Human Resources Manager die bedreven en doelgericht te werk gaat en van aanpakken weet. Sinds 2008 is ze werkzaam als interim HR manager. Veel voor grote technische organisaties en multinationals en voor grote projecten. Met verantwoordelijkheden als het opzetten van onboarding tot offboarding processen, recruitment en het uitvoeren van ontslagprocedures. Een nieuw functiehuis opzetten, compensation and benefits inregelen, HR informatie implementeren, projectmanagement, talentmanagement en coaching. “Wat heb ik eigenlijk niet gedaan,” glimlacht Henriette.

Sinds december 2019 werkt ze via Bouwhuysch als interim HR manager bij GelreGroen. Op de vraag hoe ze daar terecht gekomen is, antwoord ze als volgt. “Dat is een grappig verhaal. Ik had eigenlijk een andere opdracht welke een dag van te voren werd gecanceld. Na een bericht op LinkedIn over ‘New work, no lines marked’, belde één van de directeuren van een van de moederbedrijven van GelreGroen mij. Hij gaf aan dat zij net een tender hadden gewonnen en nog iemand zochten voor het opzetten van HR bij GelreGroen. Een week later had ik gesprekken en ben gelijk gestart.”

GelreGroen

GelreGroen is een consortium en bestaat uit Dura Vermeer, BESIX, HOCHTIEF, Van Oord en John Laing. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen en financieren van het doortrekken van de snelweg A15 en de verbreding van de A12 en A15 rondom Arnhem-Nijmegen. Ik vraag Henriette wat het mooi maakt om voor zo’n groot project te werken. “Na de gewonnen tender moet er heel snel een organisatie op poten gezet gaan worden. Dat betekent in vliegende vaart van start en in korte tijd afspraken maken over hoe we gaan opschalen, met welke systemen we werken en hoe we mensen binnen krijgen. Naast processen en procedures moet bijvoorbeeld ook worden vastgelegd met wie we werken en onder welke tariefafspraken. Binnen een anderhalf jaar zijn we gegroeid van 40 naar 550 medewerkers op ons hoogtepunt. Veelal met medewerkers van de moederbedrijven en ook externe experts als bijvoorbeeld ingenieurs en landschapsarchitecten.”

Uitdagingen

“Van niets, iets maken,” is wat Henriette het meeste aanspreekt in zo’n groot project. “Al zijn dit soort projecten al veel vaker gedaan, iedere keer is het toch weer anders. Vaak zijn het weer andere moederpartijen die met elkaar samenwerken en zijn er andere systemen of applicaties. Daardoor begin je toch altijd weer van scratch af aan. De inzet van de HR tools moet niet te veel kosten, want het is een tijdelijke organisatie voor eenmalig doel. 

Daarvoor ga je niet allemaal ‘fancy’ talentontwikkelingszaken opzetten.” Deze organisatieontwikkeling boeit Henriette enorm. HR zo inrichten dat een project soepel draait. “Als HR goed loopt, hoor je meestal niets. Zijn er afwijkingen, dan krijg je daar gelijk vragen over. Denk bijvoorbeeld aan het onboarding traject, dat is erg belangrijk. Loopt dat niet goed dan kunnen mensen niet goed starten.” Het gemak waarmee Henriette over haar vak praat, maakt duidelijk zichtbaar dat zij vaker met dit bijltje heeft gehakt. Ze weet precies waar op te letten bij de opzet van HR tijdens dit soort grote projecten. “Als je de paaltjes in het begin niet goed zet, kan je later ook geen meters draaien,” vertelt ze. “Er moet een registratiesysteem zijn en de werving kan pas starten zodra er een recruitmentsysteem is. De grootste uitdaging is tijdig weten welke informatie je centraal wilt verzamelen. Tevens is het belangrijk alle stakeholders happy te houden.”

Over Bouwhuysch

Op de vraag hoe ze met Bouwhuysch in contact is gekomen antwoord ze het volgende. “Al vrij snel zijn we vanuit GelreGroen op zoek gegaan naar hoe we onze ZZP’ers konden accommoderen. Eén van de directeuren kende Bouwhuysch al. We zijn met 2 partijen in gesprek gegaan.” Ondanks dat Bouwhuysch iets duurder was dan de andere partij heeft GelreGroen toch voor Bouwhuysch gekozen. “We vinden het belangrijk dat er goed met onze ZZP’ers wordt omgesprongen en zij ook tevreden blijven. De mannen hebben een kleinschaliger bedrijf en kunnen daardoor flexibeler inspelen op allerlei zaken. Zij hebben niet allerlei eisen als accountantsverklaringen en beroepsaansprakelijkheid verzekering. Bouwhuysch stelt de behoefte van de klant centraal en denkt mee in wat het belang is van een project. In tegenstelling tot grote partijen houden zij niet perse vast aan hun eigen regels en procedures, maar handelen flexibel  om de behoeftes van de klant te accommoderen. Dat maakt onze samenwerking en die voor onze ZZP’ers prettig.”

Ik voel me meer opdrachtgever dan ZZP’er

Anderzijds noemt Henriette de mannen van Bouwhuysch makkelijk benaderbaar, wat volgens haar positief meewerkt. “Michel en Mark zijn laagdrempelig. We kunnen vaak met een grapje of kwinkslag zaken doen en ik krijg snel antwoord.” Met het oog op haar dubbelrol als opdrachtgever en ingeleende ZZP’er vraag ik haar of ze dit wel eens als lastig ervaart. Sprake van belangenverstrengeling is er niet volgens Henriette: “Ik voel me meer opdrachtgever dan ZZP’er.”

Bouwhuysch heeft strategische samenwerkingen met o.a.: