Projectleider Meerjarig Onderhoud Wegen en Kunstwerken bij De Groene Boog

Publiceerdatum: 18-01-2022

Gerard Rutten

Projectleider Meerjarig Onderhoud Wegen en Kunstwerken bij De Groene Boog

Wie is Gerard?
Op zijn gemak wandelt Gerard het kantoor van Bouwhuysch binnen. Mijn eerste indruk? Charismatische man, met een verzorgde en vriendelijke uitstraling. Al heel wat jaren werkt hij samen met Bouwhuysch en dat merk je aan de manier waarop de mannen onderling met elkaar communiceren. Informeel en met humor.

Door de jaren heen heeft Gerard vele facetten van de infra wereld gezien. In loondienst en als ZZP’er. Voornamelijk binnen de aannemerij. Van asfalt laboratoria tot aan commercieel management en van uitvoering en werkvoorbereiding tot projectleiding. Variërend van kleine gemeentelijke projecten (bushalte, busbaan, benzinestation, bedrijven terreinen) tot grote landelijke overheidsprojecten als Parkway, De Groene Boog, Knooppunt Oudenrijn, en de A12 tussen Utrecht en Arnhem.

Loopbaan
In 1986 rondde Gerard zijn opleiding in de wegenbouw af. “Ik ben begonnen bij een middelgrote aannemer, waar ik me heb kunnen ontwikkelen tot technisch- / commercieel specialist binnen de asfaltwegenbouw. In 1995 werd deze aannemer met familiecultuur overgenomen door een groot aannemersbedrijf. “Dat voelde toen gelijk anders,” vertelt Gerard. Niet werkinhoudelijk, dat bleef hetzelfde. Met name rondom allerlei maatregelen binnen de organisatie. “Je werd veel meer gestuurd en de vrijheid werd aan banden gelegd.” Gerard is opnieuw naar een vergelijkbare kleinere aannemer gegaan. Toen in 2008 dat bedrijf ook weer werd overgenomen door een grote speler, is hij voor zichzelf begonnen.

Je weet nooit hoe de toekomst er uit ziet, maar me zorgen maken over werktekort hoef ik niet

ZZP’er worden
“Dat was een geweldige uitdaging,” vertelt Gerard. “Ondernemer worden en bezig zijn met je ‘eigen winkeltje’. Je eigen auto regelen, een kamer van koophandel nummer aanvragen en verzekeringen regelen.” Op de vraag hoe het ondernemerschap hem nu bevalt, antwoord hij: “Geweldig, nog geen dag spijt van gehad. Het gevoel van vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en keuzes maken is voor mij belangrijk. Als ik morgen een dag vrij wil, neem ik morgen een dag vrij. En buiten het seizoen een week op vakantie kan ook. Zorgen dat je in de markt blijft door goed te netwerken bevalt me goed.”

Sommige mensen krijgen daar stress van, hoe is dat bij jou?
“Dat heb ik ook gehad. Nou en of!” vertelt Gerard. “Totaal onterecht achteraf gezien, want ik heb nog geen minuut zonder werk gezeten. Uiteraard weet je nooit hoe de toekomst er uit ziet, maar me zorgen maken over werktekort hoef ik niet.”

Over Bouwhuysch
Kende je Bouwhuysch al voordat je met ze ging samenwerken?
“Nee helemaal niet. Ik verhuurde mezelf meestal zonder tussenkomst van wie dan ook. Bij toeval ben ik in contact gekomen met Bouwhuysch door middel van inhuur via een aannemer. Toen het project daar was afgelopen, kwamen Mark en Michel met nieuwe leuke projecten waarin ik interesse had. Zo zijn we met elkaar doorgegaan. Ons contact verloopt prettig en is ongedwongen, ons kent ons.

Andere reden is dat ik anders niet op dit soort projecten kan komen. Grote aannemers die veel mensen inhuren werken altijd met een centrale partij die de contracten met ZZP’ers voor ze regelt.

Bouwhuysch straalt jeugdigheid uit en dat bevalt me. Jonge mensen die er voor willen gaan. Daarin zit hun kracht! Ook vind ik de gezellige borrels die Bouwhuysch organiseert leuk en uniek. Voor mijn netwerk heb ik dat niet perse nodig. Maar het feit dat het er is, vind ik heel plezierig en ik kom graag. Deze informaliteit en openheid vind ik fijn en heb ik niet vaak meegemaakt met dit soort partijen.

We maken goede afspraken over hoe we omgaan met elkaar op het gebied van verlenging, facturatie en betaling. Bovendien vind ik het prettig dat Mark elke twee weken keurig netjes geld overmaakt,” lacht Gerard.

De Groene Boog
Momenteel is Gerard via Bouwhuysch werkzaam voor De Groene Boog. De Groene Boog is een consortium van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, TBI (Mobilis, CroonWolters & Dros), Rebel en John Laing. In opdracht van Rijkswaterstaat realiseren zij het project A16 Rotterdam.

Binnen de onderhoudsafdeling is Gerard verantwoordelijk voor het onderhouden van alle weg gerelateerde zaken rondom de wegen en kunstwerken binnen een bepaald gebied. “Een areaal noemen we dat,” legt Gerard uit. “Ik houd me veelal bezig met asfalt, geleiderail, bebording en bermen. Als deze laatste bijvoorbeeld veel te hoog liggen, kan het water niet van de weg afstromen en hebben we een probleem.

De ontwerpen en keuzes die worden gemaakt binnen Ontwerp en Realisatie, volgen en beoordelen wij continue. Daarbij maken wij onze wensen en adviezen kenbaar. Wij geven advies met die gedachte dat het onderhoud in de toekomst veilig, slim, gunstig en goed uitvoerbaar is. We monitoren de uitvoering en checken of dat waar ze mee bezig zijn ook lijkt op hetgeen ooit ontworpen is. Mijn uitdaging is ervoor te zorgen dat wegen en kunstwerken in een goede onderhoudsstaat blijven. Ik probeer er voor te zorgen dat we in control en binnen budget blijven en dat de opdrachtgevertevreden is.”

Zijn telefoon gaat. “Deze moet ik even opnemen,” excuseert Gerard. “Geweldig! Kijk, dat zijn berichten. Zaterdagavond twee man!” roept hij opgelucht. “Er moet gewerkt worden binnen een geplande wegafzetting. Het viel niet mee om genoeg mensen te krijgen maar we hebben het team nu toch compleet!”

Ga aan de slag bij

Logo Rijkswaterstaat
DEME Logo
Logo Duravermeer
ZuidAsDok Logo
Aanpakringzuid Logo